وب سایت اختصاصی جلال تجلیان منفرد

تلگرام
دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ب.ظ

نفوذ بازاریابی تاثیرگذار در سال 2017

نفوذ بازاریابی تاثیرگذار در سال 2017

Influencer Marketing

چرا نفوذ بازاریابی تاثیرگذار در سال ٢٠١٧ بیش از پیش خواهد شد

نوشته ام را با طرح سوالی آغاز می کنم، آیا بازاریابی مرده است؟
خیلی ها باور دارند که اینترنت برای بازاریابی در مقیاس بزرگ، بسیار هوشمند شده است. در واقع می توان این جمله را چنین عنوان کرد: با پیشرفت تکنیک های بازاریابی، مصرف کنندگان نیز زیرک تر شده‌اند و سخت تر تاثیر می پذیرند.
روش های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات محیطی دیگر مثل گذشته کاربردی نیستند، مردم دیگر تحت تاثیر آن ها خرید نمی کنند. مردم دنیای امروز، خودشان جست و جو های مورد نیازشان را انجام می دهند و بیشتر اوقات خرید های اینترنتی را به خرید های فیزیکی ترجیح می دهند.

 

اما سوال اینجاست، چگونه بازاریاب ها می توانند از عهده ی این چالش جدید بر آیند؟

 

ورود به حوزه بازاریابی تاثیر گذار

بازاریابی تاثیر گذار چیست؟ بازاریابی تاثیر گذار یا Influencer Marketing نوعی از بازاریابی است که در آن به طور مستقیم با مخاطبان ارتباط ایجاد نمی شود و پیام ها بصورت مستقیم به مخاطب ارسال نمی شوند.
در عوض، شما افراد کلیدی جامعه مخاطبانتان را انتخاب می کنید و پیام های خود را از طریق آن ها به گوش مخاطبان می رسانید. افراد کلیدی کسانی هستند که جامعه هدف شما، آن ها را قبول دارند و از آن ها تأثیر می پذیرند.
اکثرا کسانی که در زمینه ای مهارت دارند و علم و مهارت شان را با مخاطبانشان به اشتراک می گذارند و سعی در کمک به آن ها دارند، اعتماد مخاطبان را بدست می آورند.
بازاریابی اثرگذار از چنین افرادی برای رساندن پیام خود به مشتریان بهره می برد. مثل شرکت اپل که برای تبلیغ خود به سوپرمن پیشنهاد می دهد که به طرفدارانش بگوید که آیفون جدید را دوست دارد.

 بررسی یک نمونه واقعی

در سال ٢٠١۵ فروشگاه پوشاک Lord & Taylor با ۵٠ نفر از افراد شناخته شده در اینستاگرام شروع به همکاری کرد و از آن ها خواست تا تصاویری از خودشان با محصولات این شرکت در صفحات خود انتشار دهند. با هزینه ای بین ١٠٠٠ تا ۴٠٠٠ دلار، این افراد شروع به همکاری کردند و تصاویر خود را در صفحات شبکه های اجتماعی شخصیشان منتشر کردند.
تصاویر توسط ١١.۴میلیون کاربر اینستاگرام دیده شد و باعث بازدید ٣٢٨هزار نفر از صفحه Lord & Taylor شد و لباس ها در مدت بسیار کمی به فروش رسید.
بسیاری از خریداران حتی متوجه اینکه تبلیغی دریافت کرده اند نیز نشدند، زیرا تبلیغ باعث ایجاد هیچ مزاحمتی برایشان نشده بود و بطور غیر مستقیم انجام شده بود و تاثیرگذاری بسیاری بر روی آن ها داشت.

 آمارهایی از بازاریابی تاثیرگذار

  • ٩٢درصد مشتریان می گویند که با توصیه افراد اثر گذار و مشهور برای خرید از یک برند، اعتماد می کنند.
  • ٨١ درصد بازاریاب هایی که از بازاریابی اثرگذار استفاده کرده‌اند عنوان کرده اند که در این کار موفق بوده اند که این نشان از موفقیت بزرگ بازاریابی تاثیرگذار دارد.
  • تحقیقات دیگر نشان می دهد که هر یک دلاری که برای Influencer Marketing خرج می شود به اندازه ٢٠ دلار بازگشت برای بازاریاب ها دارد(نرخ میانگین بازگشت در بازاریابی ۶.۵ دلار است)
  • با وجوداین نرخ بازگشت بالا، هر بازاریابی درتلاش است تا قبل از اینکه دیر شود،وارد کار بازاریابی تاثیرگذار شود.
  • نکته ی قابل ذکر این است که در حال حاضر ارزش بازگشت سرمایه از هزینه های بازاریابی اثرگذار بیشتر است، اما این روند شاید زمان طولانی دوام نداشته باشد، به زودی تعداد برند هایی که از بازاریابی تاثیرگذار استفاده می کنند، افزایش خواهد یافت و این خود باعث می شود که هزینه ها افزایش پیدا کند و همچنین حاشیه سود کمتر شود.

 

قبل از این که دیر شود وارد عمل شوید

پلتفرم هایی مانند TapInfluence و Tomoson به بازاریاب ها در شناسایی افراد مناسب جهت بازاریابی اثرگذار کمک می کنند.
اما قبل از همکاری با افراد، تحقیقات کامل باید انجام شود تا مطمئن شوید که فرد انتخاب شده تاثیرگذاری مورد نظر را داشته باشد. همچنین زمانی که با فردی توافق شد، باید اجازه داده شود تا او خودش باشد و به شیوه ی خود اینکار را انجام دهد. دلیل اصلی موفقیت بازاریابی اثرگذار این است که پیام ها بصورت قابل اعتماد به مخاطب انتقال داده می شوند. قرار دادن فرد در یک قالب خاص برای انتقال پیام، ممکن است باعث کاهش کارایی بازاریابی اثر گذار شود.
فهم این نکته مهم است که بازاریابی تاثیرگذار کاری سریع و ساده نیست و مستلزم صرف زمان و هزینه هست ولی نتایج بسیار با ارزش و خوبی در پی خواهد داشت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۶
جلال تجلیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی